Wedstrijdverslag de Punderman H1 – OZC ‘ 57

Huhhhh zul je denken een wedstrijdverslag van waterpoloteam de Punderman. Jazeker want als leider van de Heren 1 is het niet verkeerd om af en toe eens naar andere sporten te kijken. Want waarom duurt waterpolo maar 4 x 5minuten? Dat beetje op en neer zwemmen en een bal gooien zou je denken, niet dus. Ga maar eens 20 minuten watertrappelen en tegelijk een bal op maat aangooien. Doe het maar eens na. En je ziet ze niet zweten maar aan de rode koppen te zien naderhand gebeurt dit toch. En het grote geheim van twee zwembroeken over elkaar, waarom is dat dan?

In dit geval ben ik naar de wedstrijd van de Punderman (hierin spelen Sjim en Victor Meeuws, beide actief bij de Heren Senioren van Handbal Someren) tegen OZC uit Oisterwijk (waar Maurice Bergman actief is, toekomstig Handbal Someren speler ;-P) gegaan. Dus puur uit interesse ben ik naar deze wedstrijd gaan kijken.

de-punderman_3

Iedereen hangt aan de korte kant van het veld. Het eerste fluitsignaal klinkt en de scheidsrechter gooit de bal in het veld, uuuuh bad. De spelers duiken het water in en zwemmen als een gek richting de bal. Sjim heeft de bal als eerste en de overige spelers verdelen zich in het water. Ondanks dat ik dacht dat de heren uit Someren beter zouden zijn kwamen ze toch met 0-1 achter. En zoals we Sjim kennen probeert hij het geluk af te dwingen met wat afstandsschoten maar tevergeefs want ze komen niet op voorsprong. Maar dan lijken de pundermannen de slag weer te pakken te hebben en komen na de 2e helft op voorsprong. Gelukkig voor hen heeft deze wedstrijd 4 helften en kan er nog van alles gebeuren. Maar na een foute wissel, een 5 meter en een dubbele tijdstraf lopen de Oisterwijkers uit met 2 doelpunten (5-7) met nog 2 minuten te spelen. Uiteindelijk wint OZC en druipen de pundermannen af.

Ondanks dat de wedstrijd zo kort duurt heeft het vele overeenkomsten met handbal. Zowel aanvallend als verdedigend. Fysiekcontact is er zeker, veelal onder water  en ook het tactische positiespel speelt een belangrijke rol. Tijdstraffen, een 2meter lijn (vergelijkbaar met onze cirkel), tijdspel (een aanval mag 30 seconden duren), onbeperkt wisselen, waterpolo heeft het allemaal. En ook wat Sjim betreft, “kom op jongens” werd veelvuldig geroepen als er wat fout ging, afstandschoten uit frustratie, lijpe ballen uit het niets en de drang om te winnen waren allemaal te herkennen.

Leuk om een keer iets anders te zien dan handbal maar ik weet wel wat ik het liefste kijk. Ooooh wat betreft de twee zwembroeken, ik ben er nog niet achter. Vraag het anders eens aan Sjim of Victor Meeuws…

de-punderman_2